20-03-2018 Gdy pasją jest miód.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Czym karmi się pszczoły? Cukrem?
Teraz już rzadko. Cukier już się nie nadaje.

Jak to?
Kiedyś cukier wybielano wapnem, teraz formaliną. Takie wapno nikomu nie szkodzi, a formalina… Wie pani, co się w niej przechowuje, prawda? Dodatkowo dodaje się do niego sól, która szkodzi pszczołom. Człowiekowi te dodatki jakoś specjalnie nie zaszkodzą. Pszczołom niestety tak, bo już przy niewielkich domieszkach soli pszczoły przestają się rozmnażać. Niektóre cukrownie sprzedają jednak cukier specjalnie dla pszczelarzy, ale większość z nas rezygnuje z cukru. Pszczoły karmi się specjalną karmą zrobioną ze zboża.

Na czym polega praca przy ulu? Jak należy o niego dbać?
Teraz już tak jest, że pszczoły bez człowieka nie przeżyją. Kiedyś gdzieś w dziupli sobie żyły i było dobrze. Teraz bez leków nie da rady. Jednym z zagrożeń jest kleszcz, który roznosi choroby bakteryjne i wirusowe, co niszczy pszczoły. Jak zabraknie pszczelarzy, to nie będzie pszczół. Naukowcy wyliczyli, że bez pszczół ludzkość jest w stanie przeżyć maksymalnie 4 lata, a teraz pszczelarzy coraz mniej jest. Może dlatego, że to ciężka praca, a młodzi wolą zajmować się czymś lżejszym?

Co się dzieje w ulach zimą? Jak wygląda życie pszczół po sezonie?
Na koniec lata trzeba pszczoły nakarmić i podać lekarstwo na warrozę, chorobę, która jest teraz najgroźniejsza dla pszczół. Pszczoły muszą mieć sucho, więc o to należy zadbać. Mrozu się nie boją, tylko wilgoci. Trzeba także ochronić pasiekę przed myszami i ryjówkami. Pszczoły w ulu siedzą w kłębie, w środku jest matka, która grzeją. Te, które są w środku, wymieniają się z tymi, które są z brzegu. I byle do wiosny. Koniec lutego – początek marca ul budzi się do życia. W zależności, jaka jest pogoda, bo pszczoły to czują. Matka zaczyna składać jaja. Na początek niewiele, z czasem coraz więcej. I zaczynają normalnie żyć. Na wiosnę pierwsze pyłki są z leszczyny. Bez pyłku nie ma życia. Na samym miodzie czy cukrze mogą żyć, ale to białko zawarte w pyłkach potrzebne jest do rozwoju.

Miód jest pana pasją? Pan tym żyje?
Staram się, a jak ludzie się przekonają, to wracają. Duża w tym zasługa pszczół i okolicy. Ludzie w piecach palą drewnem, jest czysto, nie ma przemysłu. Dookoła lasy i pola. Przyroda odpłaca się nam zdrowymi pszczołami i dobrym miodem.”

Dla “Wiadomości Pszczelarskich” pan Piotr Czajkowski.